25 t/m 30 juli - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu 25 t/m 30 juli - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

25 t/m 30 juli

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

31 Juli 2011 | Noorwegen, Oslo

25-7-2011: Gjora – Brudalen (55 km)

Het is maar goed dat ik gisteren bijtijds gestopt ben. Niet alleen had ik inderdaad een vrij rustige weg vanmorgen, maar ik begon ook met een forse klim (van 200 naar ruim 500 meter). Volgens de borden langs de weg: 9%.
Na een kilometer of 15 kon ik de hoofdweg verlaten en via een rustigere – grotendeels onverharde – weg naar Oppdal. Maar daarvoor betaal je dan wel meestal de rekening in de vorm van extra klimwerk.
In Oppdal ben ik bij Tourist Info langs geweest om te vragen naar campings. Op mijn kaart stonden 2 campings: een wat te dichtbij en de ander op ideale afstand. Daarna kwam een camping die 7 kilometer in de verkeerde richting stond. Volgens Tourist Info – na flink zoeken in brochures en internet – bestonden beide eerste campings niet.
Op weg van Oppdal naar het Noorden had ik weer voor een – grotendeels – onverharde parallelweg gekozen. Ook nu betekende dat weer flink klimmen. Toen ik ter hoogte van de eerste camping op mijn kaart was, kon ik even overwippen naar de hoofdweg (de E6), waaraan de camping zou moeten liggen. En wat bleek: er was een motel annex camping. Op het bord stond weliswaar alleen een caravan, maar desgevraagd was een tent geen probleem. Voordat ik mij realiseerde dat het pas 15.00 uur was, had ik al betaald.
Nadat ik mijn tent had opgezet, ging ik wat eten in het restaurant. Daar stonden de prijzen niet alleen in kronen, maar ook in euro's. Toen ik dat zag schrok ik wel even. Ik had bij het omrekenen van kronen naar euro's altijd vermenigvuldigd met 8 en gedeeld door 100. Wat een blunder! Ik had de kronen moeten delen door 8. Nu begrijp ik waarom iedereen klaagt dat Noorwegen zo verschrikkelijk duur is.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik heb tot nu toe vrij makkelijk kronen uitgegeven met het idee: och Noorwegen is wel wat duurder dan Nederland maar zoveel scheelt het ook niet.
Hoe veel het echt scheelt zie ik straks bij thuiskomst pas aan mijn bankrekening. Ik neem nog een pilsje waarvan ik dacht dat het 1,40 kostte, terwijl het in werkelijkheid 2,20 is.
En het weer. Het was weer zo'n dag. Volgens het weerbericht zou het vrijwel de hele dag droog zijn. Het heeft vrijwel de hele dag geregend.

26-7-2011: Brudalen – Eidsbygda (106 km)

Ook de hele nacht heeft het geregend. Ik ben blij dat ik gisteren op het laatste moment had besloten mijn tent ergens anders op te zetten. Op de plaats waar ik 'm oorspronkelijk neer wilde zetten lag vanmorgen een grote plas.
Aangezien ik de eerste 20 kilometer op de E6 moest fietsen, besloot ik heel vroeg op te staan om het drukke verkeer voor te zijn. Om 6.30 uur zat ik op de fiets. Dat had zo zijn gevolgen voor de rest van de dag. Het was geen weer om uitgebreid langs de weg te gaan pauzeren. Ik kwam ook niet door (voor mij) interessante plaatsjes. Toen er een kilometer of 80 op de teller stond, kwam ik weliswaar langs een camping, maar het was toen nog geen 13.00 uur. Ik had niet veel zin om de hele middag door te brengen op een camping in een dorp, waar weinig te beleven viel. Net voordat mijn teller op 100 km stond, was ik in het stadje Orkanger. Hoewel op mijn kaart stond dat er een camping was, bleek dat niet het geval. Dus heb ik uiteindelijk in Noorwegen toch 1 dag meer dan 100 kilometer gefietst.
Trondheim komt nu wel heel dicht bij. In een dagje fietsen ben ik er ruimschoots. Een dag heb ik gereserveerd om Trondheim te bekijken en dat schijnt ook voldoende te zijn. Maar eens kijken of ik nog een leuk fietstochtje van een dag kan vinden.

27-7-2011: Eidsbygda – Vikhammar (79 km)

Vandaag was mijn laatste echte fietsdag. Ik heb nog een flinke omweg gemaakt en – voorzover mogelijk – geprofiteerd van verkeersarme wegen langs het Trondheimfjord. De dag begon nog behoorlijk bewolkt, maar wel droog. Tegen de middag, toen ik Trondheim bereikt had, brak de zon door. Ik ben dus al door Trondheim gefietst. Onderweg even bij Tourist Info gevraagd hoe ik de stad moest verlaten richting camping. Ik zit nu op een camping 14 km ten oosten van Trondheim en daar blijf ik 3 nachten.
De weersverwachting is hier net zo wisselvallig als het weer. Gisteren werd nog voorspeld dat het donderdag en vrijdag mooi en zonnig zou worden. Voor morgen geldt dat nog steeds. Voor vrijdag is de voorspelling inmiddels: 's morgens vroeg regen en de rest van de dag bewolkt.

28-7-2011: Vikhammar – Trondheim – Vikhammar (35 km)

Dat was een dagje Trondheim. Er was nog wat te doen ook. Het was de eerste dag van de Olavsfeestdagen, ter herinnering aan de stichter van Trondheim. Deze festiviteiten bestonden met name uit religie en muziek. Beiden niet zo mijn ding.
Verder was er een soort eetmarkt met allerlei producten uit de omgeving. Bij veel stands kon je kleine hapjes proeven. Op deze markt heb ik een tijd rondgehangen. O.a. veel zalm geproefd, maar het waren zulke kleine hapjes dat het niet als lunch kon dienen.
Midden op het centrale plein staat een standbeeld, waar nog steeds mensen bloemen kwamen leggen voor de slachtoffers van de aanslagen van vorige week.
Verder heb ik wat door de stad gefietst, o.a. naar een fort en de enige fietslift ter wereld (buiten bedrijf omdat hij aangepast moet worden aan Europese regels).

29-7-2011: Vikhammar – Trondheim – Vikhammar (bus)

Vanmorgen regende het en ik had echt geen zin met dat weer een stukje in de omgeving te gaan fietsen. Tot een uur of elf in mijn tent op mijn Thermarest-stoeltje zitten lezen. Toch makkelijk zo'n tent met een extra grote voortent. Je kan er redelijk comfortabel in zitten.
Toen de regen ophield besloten om toch nog maar weer naar Trondheim te gaan, maar met de bus i.p.v. de fiets.
Ik was van plan ook iets cultureels te doen: een museum voor moderne kunst. Sta ik om 13.00 uur voor de deur blijkt dat het pas om 14.00 uur opengaat. Toen was mijn culturele zin over.
Verder weer een beetje door de stad geslenterd. Weer op de eetmarkt beland en deze keer ook wat geld uitgegeven aan eten. De Noorse Kronen moeten toch op.
Morgenochtend kan ik rustig aan mijn spullen sorteren en uitzoeken voor de vlucht en hopelijk mijn tent laten drogen. Ik heb daar alle tijd voor want mijn vlucht gaat pas om 17.20 uur. Ik moet nog wel 20 km fietsen naar het vliegveld. Als ik rond het middaguur (checkout-tijd) vanaf hier vertrek kan ik dat op mijn gemak doen.

Foto's deel 7: https://picasaweb.google.com/Gerd.Caarls/ZuidNoorwegen2011Deel7?authkey=Gv1sRgCOPyxePdmYTnMQ#

Totaal gefietste afstand: 2341 km

  • 31 Juli 2011 - 14:29

    Hans En Ellis:

    genoten van je verslagen en van de spectaculaire foto's ..............en voor nu welkom thuis ........je zult wat het weer betreft geen moeite hebben te acclimatiseren.

    Liefs

  • 31 Juli 2011 - 20:23

    Jettie:

    Een biertje voor 2,20....nou in Oostenrijk krijg je ze echt niet onder de 3 Euro....
    Ik ben inmiddels weer thuis - jij ook als ik goed reken.
    CU

  • 02 Augustus 2011 - 13:27

    Gerd:

    Ik had het over een blikje uit de supermarkt. In café/restaurant is een pilsje gauw 7,50 euro.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Van Kristiansand naar Trondheim

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

25 t/m 30 juli

24 Juli 2011

20 t/m 24 juli

19 Juli 2011

Van 15 t/m 19 juli

14 Juli 2011

Van 10 t/m 14 juli

09 Juli 2011

Van 6 tot 9 juli
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 93707

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: