Kettle Valley Railway - Reisverslag uit Grand Forks, Canada van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Kettle Valley Railway - Reisverslag uit Grand Forks, Canada van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Kettle Valley Railway

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

17 Augustus 2010 | Canada, Grand Forks

Gisteren heb ik de eerste etappe gefietst van de Kettle Valley Railway. Dat is dus een opgebroken vroegere spoorlijn, waarvan een onverharde fietsroute van is gemaakt. Het begon goed gisteren. De eerste 50 kilometer gingen omhoog van 400 naar 1200 meter. Maar je kon inderdaad merken dat het ooit een aangelegde spoorlijn was. Alsof er een lineaal langsgelegd was (wat waarschijnlijk ook min of meer waar was) zo strak ging het 50 kilometer lang constant omhoog. Eventuele kloven waren overbrugd en elders waren tunnels in de rotsen geblazen. Een van die tunnels was een kilometer lang en pikdonker. Ik had slechts een klein koplichtje bij me en kon dus amper iets zien. Achteraf was ik ook pikzwart waar ik per ongeluk de wanden geraakt had. Kennelijk was de hele tunnel van binnen nog volgeroet van de oude stoomtreinen.
Vooral het eerste deel van de rit van gisteren was heel erg mooi. Je reed langs (boven) een langwerpig meer dat je voortdurend tussen de bomen door kon zien en dat langzamerhand steeds verder in de diepte verdween.
Ik ben overigens tijdens deze hele rit niemand tegengekomen. Ik had niet verwacht dat het zo rustig zou zijn.
Het was gisteren behoorlijk zwaar - mede door de hoge temperatuur - dus ik heb er vandaag een kort ritje van gemaakt. Over de temperatuur gesproken. Ik heb net even op de website gekeken. De verwachte temperatuur in Gran Forks vandaag is 37 (!) graden. Gelukkig wordt het morgen iets minder warm en daarna daalt de temperatuur weer naar laag in de twintig.
Ik heb trouwens mijn eerste beer gezien. Enkele dagen geleden op weg naar de ferry zag ik ineens een stuk verder aan de overkant van de weg een groot bruin beest. Een beer had ik daar allerminst verwacht want het was geen stille onbewoonde omgeving. Ik stopte toch maar en wilde mijn camera pakken. Toen kwamen er enkele tegenliggers aan en liep het beest weg met de onmiskenbaar log uitziende bewegingen van een beer.
Die ferry was overigens de langste gratis veerdienst ter wereld over het Kootenay meer. Canadezen zijn goed in uitersten. In Sparwood heb ik ook al de grootste truck ter wereld gezien.

Gefietst tot nu toe:
16-8: - Cristina Lake (KVR) 97 km
17-8: - Grand Forks (KVR) 30 km

• 17 Augustus 2010 - 21:13

André:

de berichten zijn goed en dat is mooi. geniet lekker van het avontuur dat lijkt me de moeite waard

• 20 Augustus 2010 - 07:35

Esther:

Gerd,
    Ongeloofelijk, grizzely beer ..! Daar had ik bij willen zijn. En geen foto....oeh jammer. Ik zie dat het al laat is bij jouw, ga lekker slapen. Wie weet wat er morgen weer op je pad komt daar in de valley.Het klinkt allemaal fantastisch, en zeker niet te vergelijken met een gewoon fietstochtje door de stad. Kijk uit naar je volgende reisverslag . Pas goed op jezelf...en tot het volgende reisverslag
    Big hug uit de Veestal

• 21 Augustus 2010 - 11:19

Jettie:

Hoi Gerd, spannend zeg, die beer...Ik hoop dat je er nog een keer een op de foto krijgt...maar wel afstand houden he!
    Je mist in Amsterdam Sail en 20 graden. Groet.