Hey Joey - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Hey Joey - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Hey Joey

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

01 Februari 2007 | Filipijnen, Manilla

Ik was eigenlijk van plan om gisteren al door te fietsen naar Iloilo (probeer niet zoals ik een ingewikkelde uitspraak, het is gewoon ilo-ilo). Na een ochtend met veel klimmen op deels onverharde wegen, deden de warmte en een forse tegenwind me besluiten om de laatste dertig kilometer tot vandaag te bewaren en een beach resort in te duiken. Dat klinkt heel wat, maar ze zijn er hier in alle soorten en maten. Hele luxe tot hele eenvoudige. Deze was vrij eenvoudig, maar mijn stenen strandhut was wel heel ruim. Een grote kamer met een bamboe bankstel en een twee persoonsbed (hoewel - ik zou zeggen - een twijfelaar), nog een kamer met zo'n twee persoonsbed en badkamer met wc en koude (zoals gebruikelijk) douche.
Iloilo is een van de echt grote steden van de Filippijnen en dat kwam goed uit. Ik was al dagenlang tevergeefs op zoek naar zonnebrandolie. Ondanks mijn ruime voorbereiding was ik nergens tegengekomen, dat dat zo moeilijk verkrijgbaar was (in de populaire strandvakantieplaatsen is dat misschien ook niet zo, maar die heb ik gemeden). In deze grote stad zijn echter een tweetal grote winkelcentra, waar "alles" te krijgen is dus ook zonnebrandolie.
In de literatuur had ik al gelezen dat het normaal was dat je hier werd aangeroepen (begroet) met "hey Joey". Deze kreet dateert nog uit de tijd dat de Amerikanen hier gelegerd waren. Kennelijk gebeurt dat je als fietser nog veel vaker. Als ik aan het fietsen ben wordt ik vrijwel de hele dag begroet met "hey Joey" of bijna net zo vaak met "Where are you going?" of meer normale groeten zoals "good morning" of gewoon "hallo". Hoewel het vaak jongere mannen zijn die je wat toeroepen, komt het ook voor bij vrouwen en bij alle leeftijdscategorieen van jong tot oud. Op zich is dat best leuk en ik probeer meestal ook wat terug te roepen of even te zwaaien. Verder houden de Philippino's best afstand. Het is niet zo dat als je ergens stilstaat je meteen omzwermd wordt door kinderen en/of volwassenen. Als je ergens zit te eten of drinken, wordt je af en toe wel door iemand aangesproken met de gebruikelijke vragen als waar je vandaan komt etc.
Gerd

• 01 Februari 2007 - 13:26

Piet K:

Nou dus toch weer een pompje voor de fiets.
    En als ze 'he joe 'roepen gewoon zeggen ' no GERD '
    En wat die zonnebrand olie betefd goed smeren anders lijk je niet meer op je pasfoto op je paspoort en kom je NL niet meer in ;-)
    en moet je op vakantie blijven en dat zal je niet echt ;-) leuk vinden toch .
    maar zo te lezen is het daar erg mooi en niet tevergeten het weer werkt natuurlijk ook mee.

Fietse en kijk uit
    volg je op de voet ...

gr aenp :-)

• 01 Februari 2007 - 16:16

Piet Hopman:

Ha die gerd zo te zien vermaak je je wel ziet een hoop.nog geen foto's ???
    bericht weer uitgeprint voor de boys op de veemarkt, groet van allen

piet

• 02 Februari 2007 - 15:47

Ellis:

We genieten van je verslag ,fijn dat je basisuitzet (fietspomp en zonnebrandcreme)weer compleet is ...........geniet .........en we wachten met smart op de eerste foto's groetjes Hans en Ellis

• 03 Februari 2007 - 05:16

Kemi:

Hej Gerd
    Als je nog een keer last van die hantjes krijgt, dan zou je even met de chef kok kunnen praten!!
    Krijg je dan een lekkere avond maaltijd.
    De groeten van de R'hof luitjes. ;-)