Steenbokskeerkring - Reisverslag uit Mackay, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Steenbokskeerkring - Reisverslag uit Mackay, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Steenbokskeerkring

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

01 Juni 2005 | Australië, Mackay

De Aussies zijn allerminst zuinig met borden langs de weg. Er zijn talloze verkeersborden: om de waarschuwen voor kangoeroe's en andere dieren, waarschuwingen voor schoolbussen, overstekende koeien en omvallende vrachtauto's, in heuvelachtige gebieden adviessnelheden bij elke bocht. Daarnaast richtingaanwijzingsborden, welkomsborden bij elke plaats, aanmaningen om tijdig te rusten (Rest or R.I.P.) en om je aan de maximumsnelheid te houden (High speed. Low I.Q.) en ga zo maar door. Ik had er dus helemaal op gerekend afgelopen zondag een foto te kunnen maken bij het overschrijden van de steenbokskeerkring (capricorn). Maar ho maar, geen bordje, helemaal niets. Ik kan dus alleen zeggen dat ik zondag om ongeveer 15.30 uur de steenbokskeerkring ben gepasseerd en sindsdien voor het eerst in de tropen ben.
Daarmee is ook een einde gekomen aan mijn favoriete Burnett Hwy (ook wel The Quiet Hwy). Inmiddels ben ik sinds enkele dagen op de Bruce Hwy en ik moet zeggen dat het op dit stuk meevalt. Een van de redenen zag ik de eerste avond vanaf de Caravan Park langs de highway. 's Avonds en 's nachts is het op de highway een komen en gaan van grote vrachtwagen-comnbinaties die als een kerstboom opgetuigd met lichtjes langsdenderen. Vandaar dat het overdag wat rustiger is. Dat rustige geldt trouwens voor deze hele streek. Ik had verwacht dat het wel weer wat drukker zou zijn nu ik in de buurt van de kust ben. Maar nee. De plaatsjes waar ik afgelopen dagen overnacht heb, bestonden uit niet veel meer dan een winkeltje annex take-away, een motel annex caravan park en pub en enkele huizen. Daar tussenin was vrijwel niets.
Ik ben nu een aantal dagen stevig tempo aan het maken om zoveel mogelijk tijd over te hebben als ik in de buurt van Cairns kom. Het is hier wel aardig fietsen (vandaag suikerrietvelden met op de achtergrond beboste heuvels en erboven een stralend blauwe hemel met hier en daar een stapelwolkje), maar in de omgeving van Cairns komen weer echt attracties, zoals tropisch regenwoud, watervallen, mangrovenbossen en last but not least het Great Barrier Reef. Ik zal toch minstens een dag uit moeten trekken voor een excursie daarheen. De vraag is nog hoe? Duiken valt af, want een duikcursus kost zoveel tijd dat ik daarvoor teveel andere dingen zou moeten laten. Dus het wordt snorkelen of een boot met een glazen bodem. Ik heb wat gegoogled op snorkelen en hoewel de meesten mensen zeggen dat het niet echt moeilijk is, zijn er toch een paar die voortdurend problemen hebben met het inslikken van water en hoestbuien. Ik vrees dat ik tot deze laatste groep ga behoren en ik hou sowieso niet van zwemmen. Ik denk dus dat het een boot met een glazen bodem wordt.
Overigens het is hier vandaag officieel de eerste dag van de winter. De temperatuur is schat ik 27 graden.
Gerd

• 01 Juni 2005 - 13:53

Jack:

Haha, 27 graden in de winter, toe maar. Nee, hier is het wat frisser, maar toch nog tussen de 15 en 25 graden (verschilt echt van dag tot dag). Ik zit dan ook een stukje zuidelijker.

Hoewel, vorig jaar zijn we naar het Noorden gereden en toen hebben wij ook (en hier wel zeer duidelijk aangegeven) de steenbokskeerkring gepasseerd :)

Geniet trouwens van je excursie naar het GBR, lijkt me echt fantastisch om te zien. Enne... ik zou ook voor de boot gaan :) Veel te veel ´enge´ beesten in het water daar!

• 05 Juni 2005 - 09:18

Piet K:

Nou wat een winter zeg , 27 graden ,hier is het bijna 15 graden in de lente brrrrrr KOUD HOR DIE WINTER BIJ JOU ;-)
    Maar zwemmen is ook niet mijn hobby je word er zo nat van .
    Ga je verder goed en gr aenp ;-)