fietsvertroetelaars - Reisverslag uit Proserpine, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu fietsvertroetelaars - Reisverslag uit Proserpine, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

fietsvertroetelaars

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

02 Juni 2005 | Australië, Proserpine

Tijdens de laatste Fietsvakantiebeurs ben ik o.a. naar een workshop van fietsdokter Kor van Hulten geweest. Hij benadrukte dat medische klachten van het fietsen bijna altijd te maken hebben met de afstelling van de fiets (het is een kwestie van millimeters) en dat er wel algemene richtlijnen zijn, maar bij klachten moet je individueel blijven experimenteren tot je de juiste afstelling voor jouw fiets hebt gevonden. Aan het begin van deze fietsvakantie kreeg ik regelmatig in de loop van de dag lage rugpijn. Ik ben daarop inderdaad gaan experimenteren met de afstelling van stuur en met name zadel. En inderdaad: na een paar dagen proberen, was de lage rugpijn verdwenen.
Ongeveer anderhalve week geleden kwam de lage rugpijn terug. In eerste instantie dacht ik dat het te wijten was aan het straffe tempo dat ik op het ogenblik maak om zo snel mogelijk in de omgeving van Cairns te komen. Drie dagen geleden wierp ik 's morgens een toevallige zijdelingse blik op mijn fiets en het viel mij op dat de punt van het zadel wel erg omhoog stak. Ik ging eens goed kijken en het bleek dat mijn zadel niet alleen iets achterover gekanteld was, maar ook een stukje naar achter geschoven. Een en ander gecorrigeerd en inmiddels drie dagen lang 100+ km per dag gefietst zonder een centje pijn.
De fietsvertroetelaars hebben dus toch gelijk. Fietsvertroetelaars noem ik de fietsers die in staat zijn na een lange en zware dag fietsen als een van de eerste acties hun hele fiets heel goed na te kijken en de ketting te smeren. Ja, dagelijks en niet met een spuitbus (dat is troep), maar met Pedro's Dry, druppeltje voor druppeltje op alle 114 schakeltjes. Zo'n fietsvertroetelaar had zonder twijfel meteen ontdekt dat zijn zadel niet meer goed stond en niet - en dan nog toevallig - pas na meer dan een week.
Toch heb ik mijn leven best enigzins gebeterd. Bij mijn vorige vakantiefiets heb ik in een jaar of zes hoogstens een keer of acht, negen de ketting gesmeerd (met een spuitbus). Nu heb ik wel Pedro's Dry meegenomen op vakantie en ik probeer eraan te denken om de ketting een keer per week te smeren, hoewel ik vrees dat ik regelmatig een of twee of drie dagen over tijd ben.
Het weer blijft behoorlijk wisselvallig hier. Was het gisteren nog een prachtige eerste winterdag. Vandaag viel het eerste winterse buitje. Het stelde gelukkig niet zoveel voor, maar het was wel bijna de hele dag bewolkt met een stevige wind.
Het einde van dit avontuur begint nu toch wel in zicht te komen. De laatste veertien dagen zijn ingegaan. Ik begin langzamerhand al weer te denken (en op de fiets heb je daar genoeg tijd voor) aan terugkeer naar het normale leventje. Inderdaad Thea, weer aan het werk op de hof en fietsjes repareren. Rineke bridgen we op woensdag 22 juni? En Hans, wij op donderdag de 23ste?
Gerd

zaterdag 28 mei 2005
Monto - Biloela
96 km (5773 km)

zondag 29 mei 2005
Biloela - Rockhampton
(ong. 15:30 uur steenbokkeerkring gepasseerd)
147 km (5920 km)

maandag 30 mei 2005
Rockhampton - Marlborough
108 km (6028 km)

dinsdag 31 mei 2005
Marlborough - Carmila
133 km (6161 km)

woensdag 1 juni 2005
Carmila - Mackay
111 km (6272 km)

donderdag 2 juni 2005
Mackay - Proserpine
133 km (6405 km)

  • 03 Juni 2005 - 07:32

    Lia Van Der Vlugt:

    Dag Gerd,

    Eindelijk weer eens even een berichtje van mij. Ik beging je zo langzamerhand toch wel erg te missen en hoewel ik je deze geweldigde ervaring van harte gun, vind ik het wel goed om te lezen dat je al weer een heel klein beetje met je terugkeer bezig bent!
    Ik binnen inmiddels redacteur van onze Binnenkrant en zou jou graag zodra je terug bent willen intervieuwen. Ik hoop dat je dat leuk vindt, maar met zoveel verhalen, foto's, opgedane ervaringen, daar moet je bijna wel iets mee doen toch?

    Nog een heel goede tijd voor de tijd die resteert en tot gauw!!

    Groetjes Lia

  • 03 Juni 2005 - 08:35

    Jettie:

    Hoi Gerd, Ellis en ik zeiden door de telefoon tegen elkaar: we hebben in geen jaren zoveel van Gerd "gehoord" als nu hij in Australie zit. Ons moeder met haar krakkemikkige hoofdje vertel bijna dagelijks aan in de huiskamer over haar zoon die in Australie fietst. Foto's zijn prachtig, maar ik hoop dat je als je terug in Amsterdam bent nog eens een diashow met toelichting geeft. Bedankt voor de kaarten en groeten van je neven, nicht en achterneefje. Groet, Jettie

  • 04 Juni 2005 - 09:04

    Cuneke:

    hoi gerd
    ik heb wat naar je lycos adres gestuurd
    liefs
    q

  • 04 Juni 2005 - 09:30

    Rineke:

    We bridgen op woensdag 22 juni, leuk. Ben je tevreden met deze drie maanden? Of zou je nog door willen fietsen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Proserpine

3 maanden fietsen in Australië

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2005

overgewicht?

15 Juni 2005

toch gesnorkeld, hoewel...

13 Juni 2005

Eindpunt

09 Juni 2005

Cairns of niet?

08 Juni 2005

Regenwoud
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 93535

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: