geluk bij een ongeluk - Reisverslag uit Picton, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu geluk bij een ongeluk - Reisverslag uit Picton, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

geluk bij een ongeluk

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

04 Mei 2005 | Australië, Picton

Na het akkefiet(s)je met mijn voorrem heb ik inmiddels toch een behoorlijke panne met mijn fiets gehad. Om het hele verhaal niet weer te doen een citaat uit mijn mail aan de Vakantiefietser: "Gisteren (inmiddels al enkele dagen geleden) was ik lekker aan het fietsen, toen mijn ketting ineens raar begon te doen. Het leek wel of de ketting aan het tandwiel bleef plakken en of mijn freewheel af en toe haperde. Het probleem werd al snel ernstiger en binnen enkele kilometers zat mijn freewheel moervast. Fietsen werd heel moeilijk. Heuvelop ging nog een beetje als je gelijkmatig trapte, maar bergaf was onmogelijk. Omdat mijn derailleur ieder keer als het even misging alle kanten op vloog, besloot ik maar te gaan lopen, want als de derrailleur af zou breken was ik nog verder van huis. Zoals altijd met dat soort dingen, gebeuren ze net als je op een hele stille achteraf weg bent. Na een uur lopen, was de derde auto die langskwam een pickup met een lege achterbak en hij was bereid mij met fiets mee te nemen naar de dichtsbijzijnde badplaats. de chaffeur was zelf ook een fietser en hij wist bovendien in dit plaatsje de enige fietsenmaker die ook gespecialiseerd was in push-bikes (zoals ze hier genoemd worden). Hij leverde mij en mijn fiets af bij deze fietsenmaker. Toen deze de cassette van wiel haalde, klapte de buitenkant van het freewheel open alsof het een bloem was en vlogen de kogeltjes als stuifmeel in het rond. Alleen zo prozaisch voelde ik mij op dat moment niet. Ik zag de verbazing op het gezicht van de fietsenmaker en hij zei ook meteen dat hij dat in zijn veertien jaar als fietsenmaker nog nooit gezien had.
Hij begon mij al voor te bereiden op het feit dat ik enkele dagen in de badplaats, Narooma, zou moeten blijven en afwachting van het nieuwe onderdeel. Toen trok hij een la open en mijn geluk bij een ongeluk bleek nog niet helemaal voorbij, want er kwam een Shimano 9-speed freewheel uit te voorschijn. Kortom een uur later was mijn portemonnee wat lichter (hoewel dat ook nog best meeviel voor een fietsenmaker die sante pede de reparatie uitvoerde: freewheel A$ 42,50 en arbeidsloon A$ 40,=), maar mijn fiets reed weer."
Alles bij elkaar had ik dus nog geluk dat het zo snel was opgelost en dat ik niet dagen was gestrand in een badplaatsje.
De dag hiervoor had ik voor het eerst uitgebreid andere vakantiefietsers gesproken. Toen ik op de camping in Bermagui kwam stonden daar een Canadees stel die met een tandem waren en een Australische. Het bleek dat we allemaal in Adelaide begonnen waren, maar wel deels een andere route hadden genomen. In de loop van de gesprekken werd duidelijk dat de Australische zich sinds enkele dagen bij het Canadese stel had aangesloten. Het was leuk om ervaringen uit te wisselen en ik ben 's avonds ook nog even naar de kroeg geweest met het Canadese stel.
Gisteren heb ik de Princess Hwy achter me gelaten en heb ik de afslag naar Kangaroo Valley genomen. Dit was een mooie vallei met halverwege een aardig enigzins toeristisch plaatsje met dezelfde naam. Het was wel een zware klus om deze vallei in en uit te komen. Beide keren was het een hele lange klim die ik op de steile stukken lopend moest doen. Maar het was wel een hele mooie afwisseling na enkele dagen grotendeels langs de Princess Hwy.
Ik ben nu op een steenworp afstand van Sydney, waar ik morgen hoop te arriveren.
Er staan wat nieuwe foto's in het fotoboek van deze site.
Jettie, veel plezier in Lybie (als je dit nog leest) en Jack, (naast de studie) veel plezier in Buenos Aires.
Gerd

• 04 Mei 2005 - 11:05

Piet Hopman:

beste Gerd jammer dat je fiets t liet afweten maar wat ik begreep viel de schade mee.Eindelijk een foto van een vis zag ik en vele andere mooie foto's.Heb je zelf nog geen hengel uitgegooit ergens aan de kust? schijnt een belevenis te zijn.he een goede reis verder en plezier
    piet.

• 04 Mei 2005 - 19:32

Cuneke:

hoi gerd
    mazzel van die fietsenmaker, zeg en was die australische niks voor je?
    ik kom net van de dam waar ik voor het eerst van mijn leven de twee minuten heb meegemaakt: wel mooi die stilte (even).
    nog bedankt voor je kaart, dat heeft toch ook zijn charme in deze digitijd. het gaat hier goed: de wasmachine doet het ineens weer gewoon, de mieren zijn weer weg
    en ik las in de metro dat jullie daar een plaag van kamelen hebben die ze nu vanuit de lucht willen afknallen. dus het is hier nog niet zo gek, alhoewel jouw verhalen ook wel heel mooi klinken. ik ga mijn verjaardag volgende maand weer in drente vieren, dus bereid je maar vast voor op een tochtje na aankomst. morgenochten vertrekken we voor een paar dagen wandelen richting santiago. fiets lekker door en geniet! tot de volgende keer liefs
    q

• 05 Mei 2005 - 07:59

Piet K:

da's pech centen weg .
    maar het viel gelukkig mee.
    maar je hebt natuurlijk ook al een lot of km's er op zitten dan kan het gebeuren dat er iets stuk gaat maar als dat het ergste is dan valt het toch nog wel mee niet ?
    vieren hier nu 5 mei en zijn dus ook lekker vrij (nou nog een beetje mooi weer de koninginnedag viel mee dus mischien vandaag ook wel) bij jou zal het weer wel goed zijn ..
    OK doe rustig aan en suc6 verder
    gr aenp ;-)

• 05 Mei 2005 - 11:03

Noor:

Ha Gerd,
    Heb het hele weekend het huis voor mezelf, mama is aan het wandelen en andre zit op kreta. Heerlijk! Ben gister met mam naar de dam geweest, schaamde ons een beetje dat we daar nog nooit op 4 mei om acht uur hadden gestaan en ga vanavond als het weer ee zit naar het concert op de amstel. Veel liefs en geniet

• 07 Mei 2005 - 10:00

Hans:

Hallo Gerd,

ik heb een heleboel verhalen achterelkaar gelezen i.v.m. een computerstoring hier, maar het wordt nu toch wel de hoogste tijd dat je weer eens een spel kaarten in je handen neemt en die Aussies een bridgelesje leert!
    Groet,

Hans.