Plannen vallen in het water - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Plannen vallen in het water - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Plannen vallen in het water

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

10 Mei 2008 | Roemenië, Boekarest

Eindelijk dan toch een internetgelegenheid gevonden hier in Roemenie.Ik had de moed al bijna opgegeven.
Mijn oorspronkelijke plannen zijn nogal aangepast. Voor een deel door omstandigheden en voor een deel door mijn eigen stomme schuld.
Om maar met het eerste te beginnen. Toen ik wat had gelezen over Roemenie stond al gauw de Donau-delta op mijn verlanglijstje. De Donau-Delta is een beschermd erfgoed van Unesco en met name een groot vogelreservaat. Na een dagje Boekarest was ik dus op weg naar de Donau-Delta. De eerste dag ging nog, hoewel het weer slecht en regenachtig was. De tweede dag was het weer niet alleen slecht, maar de wind was gedraaid, waardoor ik constant een stevige wind tegen had. Om een uur of twee 's middags had ik nog lang niet de helft van de geplande afstand afgelegd en er bestond weinig kans dat ik onderweg ergens een andere overnachtingsplek zou vinden. Wildkamperen met dat slechte weer zag ik niet zo zitten. Bovendien was er een reele kans dat ik met veel afzien de Donau-delta zou bereiken om daar dan slecht weer te hebben. Dat zag ik ook niet zo zitten. Dus heb ik uiteindelijk maar besloten op dat punt af te buigen naar Constanta. Ik had dan geen tegenwind meer, maar zijwind, en bovendien leek de kans veel groter dat ik een overnachtingsplek zou vinden. Inderdaad vond ik tegen het einde van de middag een motel, maar niet dan nadat ik nog een geweldige onweersbui over me heen had gehad. Uiteindelijk heb ik ook de Zwarte Zee niet gezien. De volgende morgen - inmiddels maandag - was de weg naar Constanta zo druk dat ik al snel besloot naar het zuiden af te buigen om via rustige landweggetjes aansluiting te vinden op het traject van de Donau-radweg.
En nu mijn stommiteit. Tijdens het inpakken had ik op een gegeven moment mijn paspoort in mijn hand en toen dacht ik spontaan: "O, dat heb ik niet nodig, want ik kan overal wel met mijn identiteitskaart terecht". Dus paspoort weer terug in de la. Stom he, helemaal Servie vergeten. Na enkele dagen hier in Roemenie begon mijn blunder door te dringen. Noor (dank!) nog even gevraagd om het uit te zoeken en de kans bestaat dat ik Servie misschien wel inkom, maar dan niet meer uit. Daar heb ik dus geen zin in. Opsturen van het paspoort zou eventueel een optie zijn, maar dat kan ook weer zo'n gedoe geven, waarbij ik misschien wel dagen zou moeten wachten in een plaats. Gelukkig grenst Roemenie ook aan Hongarije. Dat wordt de optie. Ik laat straks de Donau de Donau en ik sla Servie (en Kroatie) dus over. In Hongarije vind ik dan weer aansluiting met de Donau-radweg.
Van de Donau heb ik trouwens de eerste week toch niet zoveel gezien. Af en toe een glimp. De route gaat tot nu toe via in 't algemeen rustige landweggetjes en plattelandsdorpen. Het was allemaal niet spectaculair, maar wel lekker relaxed fietsen.
Het vinden van een overnachtingsplek is meestal niet zo makkelijk en vergt de nodige planning. Ik heb tot nu toe alleen de eerste twee dagen op een camping gestaan. Verder heb ik in een klooster overnacht en in hotelletjes of pensiuneas. Wildkamperen heb ik kunnen vermijden.
Morgen begin ik aan het gedeelte waar de Donau door de bergstreek tussen Roemenie en Servie loopt. Dat betekent dus meer klimmen, maar ook voortdurend dicht langs de Donau.
Ik denk dat mijn volgende bericht pas uit Boedapest komt.

  • 10 Mei 2008 - 15:45

    Piet Hopman:

    heee gert leuk man succes met de tour.
    wacht weer op het volgende bericht
    plezier daar
    piet.

  • 11 Mei 2008 - 02:09

    Ellis:

    Fijn dat we weer weten dat alles goed gaat (afgezien van herplanning en weersomstandigheden).

    jammer van Kroatie ,is erg mooi .Maar ook Hongarije zal zijn charme hebben .

    Veel fietsplezier ................Hans en Ellis

  • 11 Mei 2008 - 20:02

    André:

    hoi, wat een gedoe, jij in het slechte weer terwijl het hier prachtig is en in Portugal minder maar toch ook nog heel plezierig. ik hoop dat je het beter gaat treffen.

    Liefs van André

  • 12 Mei 2008 - 10:39

    Jettie:

    Hoi Gerd, ik ben terug uit Ethiopie - daar was het voornamelijk warm, hoewel het ook een dagje regende. Hopelijk gaat het na de eerste tegenslagen/aanpassingen verder goed met je tocht. Hongarije moet heel mooi zijn, dus.....groet, Jettie

  • 13 Mei 2008 - 14:41

    Ane En Piet K:

    nou nou
    als het een beetje tegenzit zit het tegen OOK ;-) HE
    Maar dan schijnt altijd de zon achter/door de wolken .
    Zo wie zo maak je er het beste van .
    leuk weer wat te lezen van je , volg je natuurlijk op de voet ;-) (internet).
    gr aenp ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Boekarest

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2008

Foto's

29 Mei 2008

Nog een dierentuin

25 Mei 2008

Heel Bratislava op skates!

23 Mei 2008

Geen praatje meer

19 Mei 2008

Budapest
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 93776

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: