Door de highlands of niet? - Reisverslag uit Akranes, IJsland van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Door de highlands of niet? - Reisverslag uit Akranes, IJsland van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Door de highlands of niet?

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

06 Juli 2013 | IJsland, Akranes

Zou ik door de highlands (de outback) naar het Noorden gaan of niet? Dat was de vraag. Maar eerst even terug. Ik was vergeten in mijn vorige verslag te vermelden dat ik in Delfoss een fietshelm had gekocht. Dus wat dat betreft fiets ik weer veilig. Nu alleen nog een (betaalbare) regenbroek!. Want, hoewel ik een hekel heb aan regenbroeken, kan je in IJsland toch moeilijk zonder.
Na Delfoss ben ik via een omweg langzaam naar het Noorden gefietst en groot deel over onverharde wegen met ook flinke stukken wasbord. Na enkele dagen redelijk weer, werd ik eind van de middag plotseling overvallen door een zware regen en zelfs hagelbui. Het was nog 20 km fietsen naar de (vermeende) volgende camping. Toen stond er ineens een bord langs de weg dat verwees naar een camping over 2 km. In het begin was het onverharde pad nog te fietsen, maar daarna moest ik toch gaan lopen. En maar de twijfel: was er echt een camping. UIteindelijk kwam ik dan bij de "camping". Eigenlijk was het een blokhut met slaapzalen waar paardentochten werden georganiseerd (heel populair op IJsland). Rondom de blokhut het was wat land waar geen stukje vlak grasveld was te vinden. Dat was dus de camping. Tegen extra bijbetaling mocht je binnen gebruikmaken van de keuken en de douche. Maar ja, ik had geen keus.
Daarna ben ik door gefietst naar de eerste echte highlights: Geysir en Gulfoss (een grote waterval). De laatste 20 km naar Geysir gingen pal naar het Noorden en ik had een fikse tegenwind. Deze 20 km kosten me bijna 2 uur fietsen. Daarmee was bovenstaande vraag beantwoord. Ik zou niet door de highlands gaan. Bij de Gulfoss kwam ik nog een fietsen Pools stel tegen. Voor hen was het een makkie geweest, want ze waren van Noord naar Zuid gekomen. Maar zij vertelden ook de worstelingen van de tegenliggers die ze hadden ontmoet. Mij niet gezien dus.
Ik ben inmiddels naar het Westen afgebogen en via Þinvellir (een andere highlight) in Akranes beland. Gisteren heb ik flink doorgefietst (97 km, waarvan 25 met harde tegenwind en veel regen) om tot hier te komen en een rustdag te kunnen houden. Toevallig blijkt hier dit weekend een Iers festival te zijn. Behalve de vele Ierse vlaggen heb ik er nog weinig van gezien. Ook bij de Tourist Information (waar ik nu zit te typen) kon ik geen programma in het Engels krijgen. Vanwege het Festival moest ik op de camping wel veel meer betalen dan normaal.
Overigens moet ik zeggen dat de prijzen in IJsland mij ontzettend meevallen. Voor een camping betaal ik normaal 5 á 10 euro. Levensmiddelen zijn veelal goedkoper dan in Nederland en dat geldt ook voor uit eten en drinken (koffie 1,80). Zelfs bier kost je de kop niet, als je je maar beperkt tot zwak alcoholisch bier (2,25%).
Ik ga nu maar weer eens het stadje in en kijken of ik nog iets kan beleven van het Ierse festival. Het is (tot nu toe) bewolkt maar droog vandaag. Misschien kan ik ook nog een regenbroek vinden.

• 08 Juli 2013 - 19:23

Jettie:

Het is hier (eindelijk) heerlijk warm, maar de natuur is hier beslist minder spectaculair dan in IJsland...met uitzicht op Lindenbomen en geraniums: goeten van Jettie