Ijsland: een matig begin - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Ijsland: een matig begin - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Ijsland: een matig begin

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

29 Juni 2013 | Nederland, Amsterdam

Ja, ik ben in IJsland. De eerste dag leek het niet zo´n goed idee. Het was bar en boos. Vrijwel de hele dag een harde tegenwind en regen, heel veel regen. Ik had bijna omgekeerd en met wind mee terug te gaan naar het vliegveld. Op een gegeven moment merkte ik dat de regen in mijn ogen liep en toen realiseerde ik mij: Verdomme, mijn fietshelm vergeten. Het nadeel van het dunbevolkte en ruige IJsland heb ik meteen gemerkt. Je kan nergens even uitrusten en schuilen: er zijn geen bomen, struiken of bushokjes. Uiteindelijk heb ik bij een zalmfabriek gevraagd of ik even uit kon rusten, want ik was bekaf van het ploeteren tegen de wind. Daar kon ik een uurtje bijkomen in de koffiekamer.
De tweede dag ging het wat beter. Weer harde wind, maar die was gedraaid naar het Westen, terwijl ik de hele dag naar het Oosten ging. Wind mee dus! De regen was niet voorbij, maar heel wat minder dan de vorige dag.
Vandaag begon het met een langdurige miezerregen en een heel kalm briesje tegen. Na een uurtje stopte het met miezeren. Onderweg kwam een Franse fietser tegen en die vertelde dat het de komende 4 dagen mooi weer zou worden (voor IJslandse begrippen). Duimen jullie voor me!
Ik heb inmiddels wel besloten dat het verstandig is om zoveel mogelijk de weerverwachtingen in de gaten te houden en mijn geplande route daar eventueel aan aan te passen. Het is niet verstandig de IJslandse "outback" in te gaan als er stormachtige tegenwind te verwachten is. De genoemde Fransman vertelde dat zijn tent (van een heel goed merk) kapot gewaaid was.
Echte highlights heb ik nog niet gezien. Wel ruig landschap en lavavelden met lupines.
Ik heb mijn netbook niet meegenomen dus ben afhankelijk van internetcafés e.d. Ik weet dus nog niet wanneer jullie weer een bericht van mij kunnen verwachten.
Gerd

• 29 Juni 2013 - 18:01

Piet:

hallo Gerd
    wat leuk je hier weer te zien
    ga je weer volgen, plezier en beter weer daar
    groet Piet

• 30 Juni 2013 - 13:33

Hans En Ellis:

Hoi Gerd,

Geniet ondanks de weersomstandigheden volop ,van een volgens mij fantastisch land

Groetjes

• 30 Juni 2013 - 16:47

Jettie:

Hoi Gerd, ik wist niet dat je (weer) van plan was te gaan fietsen. Geniet ervan (ondanks het slechte weer tnt). Groet.

• 02 Juli 2013 - 20:50

Esther:

Dag lieve Gerd,
    Ijsland ....daar heb je vast over nagedacht toen je ging boeken. Lupines hebben we ook bij ons in de lage landen. Fiets voorzichtig, laat je niet meenemen met een wervel windje. Gewoon lekken een internetcafeetje opzoeken/biertje erbij en de mailtjes lezen. Over een weekje of 2 zit in Ibiza, was van plan een fiets te huren hahahaha.. Nee, Gerd was niet van plan kilometers te vreten zoals jou.
    Fietsen bij mij is meer van het hotel richting de playa en weer terug. LOL Hier zal je ook onderweg geen ijslandermerrie tegenkomen zoals jou...maar handje vol toeristen die strak staan van de vorige avond. Zal je verslag volgen vind ik wel leuk om te lezen. Waarschijnlijk fiets nog wel een paar rond daar,toch..
    Daaaaag Gerd tot het volgende verslagje.