op weg naar Manila - Reisverslag uit Sorsogon, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu op weg naar Manila - Reisverslag uit Sorsogon, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

op weg naar Manila

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

18 Februari 2007 | Filipijnen, Sorsogon

Gisteren en eergisteren ben ik langs de westkust van eiland Samar gefietst. Oorspronkelijk was ik van plan gedeeltelijk de oostkust te fietsen en om dan halverwege over te steken naar de westkust. Daar heb ik toch maar vanaf gezien omdat het wat teveel klimwerk was. Klimmen gaat nog wel als het voor tienen is, maar op het heetst van de dag nekt het me echt. Gisteren was een hele mooie route langs de kust met regelmatig mooie uitzichten over fantastische baaien en voor de kust gelegen eilanden.
Nadat ik gisterenmiddag met de ferry was overgestoken, moest ik nog snel voor het donker een hotelletje vinden. Dat heb ik geweten. Bij het enige hotelletje dat ik zo gauw kon vinden, kreeg ik te horen dat er geen elektra was. Ik dacht nog even dat het een tijdelijk stroomuitval van de hele wijk was (dat gebeurt wel vaker), maar dat bleek niet het geval. Ik werd door de vrouw des huizes naar een op zich heel mooie en ruime kamer geleid. Ze vroeg 500 peso (10 euro) en zei dat ze de generator aan konden zetten als ik 1000 peso extra wilde betalen. Nu dat laatste wilde ik zeker niet (naar achteraf bleek maar goed) en ik mopperde dat ik 500 wel erg veel vond voor een kamer zonder elektra. Toen maakte ze er 400 peso van (achteraf eigenlijk nog teveel). Nadat ik mijn bagage naar boven had gesjouwd, ging ik naar de wc. Toen bleek dat ik niet kon doortrekken. Op zich niets bijzonders hier, maar dan staat er normaliter wel een emmer klaar om te gebruiken. Ik probeer even de kraan van de wastafel: niets, de douche: niets. Ik weer naar beneden om te klagen dat er geen water was. Kennelijk was ook het water in het hotel afgesloten. Maar haar man had beneden een bedrijfje waar hij water oppompte met een elektrische pomp en in grote jerrycans verkocht. Hij zou zorgen dat ik er water naar mijn kamer gebracht werd. Voor het oppompen van het water moest natuurlijk wel de generator aan en die bleef daarna enkele uren aan. De man had kennelijk zijn hulpjes opgescharreld die waren gewoon aan het werk gezet om enkele uren jerrycans te vullen.
Niet dat ik er nou zoveel mee opschoot dat er elektra was. Op mijn kamer stond een hele mooie televisie, maar de kabelaansluiting was kennelijk nog niet verzorgd of afgesloten. De airco op mijn kamer wertkte ook niet. En in de douche was nog de ultieme luxe: een warmwaterinstallatie, die natuurlijk ook niet werkte. Kortom het was mijn meest luxe kamer, alleen niets werkte.
Hier in Sorsogon arriveerde ik al omstreeks 12 uur, maar de volgende plaats met overnachtingsmogelijkheid op mijn route is ruim 60 km verder, dus ik vond het mooi geweest. Dat geeft mij mooi de gelegenheid voor een rotklusje: mijn - hopelijk laatste - handwasje. Dat mis ik hier wel. In Australie en Amerika gingen er nooit meer dan een dag of 3 a 4 voorbij zonderdat ik kon beschikken over wasmachines en drogers. Hier kan je soms wel regelen dat de was gedaan wordt, maar dat duurt dan 2 tot 3 dagen. Zolang blijf ik nooit op een plaats.
Inmiddels ben ik weer op het hoofdeiland Luzon. Naar het zich nu laat aanzien zal ik het laatste stuk naar Manila helemaal met de fiets afleggen. Als ik nog een dag of 3 in Manila wil zijn, heb ik daarvoor dus nog precies een week. We will see!
Gerd

  • 18 Februari 2007 - 15:36

    Jettie:

    Ja, toch meer een derde wereldland, die Philippijnen, zo te horen. En...ook afdingen kun je blijkbaar leren.
    Inmiddels is dus ook de vraag opgelost wanneer je precies terugkomt. Ik dacht 9 maart, maar blijkbaar is het dus de 2e??? Ik ga volgende week naar Sicilie en ben 3 maart (zaterdag)terug. Nog een prettige tijd. Groet, Jettie

  • 26 Februari 2007 - 14:15

    Piet K:

    nu 26-02-07 pas weer aan het lezen geslagen.
    Dus heb wat in te halen en op die vraag wat ook weer "olifantjes"
    nou wat sterren hotels betrefd dus niet echt zo te lezen maar ja is aan de andere kant ook wel weer avontuurlijk toch.

    gr aenp :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Sorsogon

Eilandhoppen op de Filippijnen

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2007

Foto's

28 Februari 2007

Het zit erop

27 Februari 2007

toch in Manila

24 Februari 2007

Rustdag of niet?

22 Februari 2007

Gokje
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 93519

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: