Het luipaard en het stekelvarken - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Het luipaard en het stekelvarken - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Het luipaard en het stekelvarken

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

03 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Dit is geen sprookje en het loopt dus niet goed af. Om een lang verhaal kort te maken: het luipaard doodde het stekelvarken en at het op.
Gisteren kwam ik om ongeveer 11.30 uur aan in Hazyview aan. Ik ging eerst maar eens kijken bij het aanbevolen boekingsbureau voor safari's naar het Krugerpark. De dame vertelde mij in eerste instantie dat zij nog slechts mogelijkheden het voor een safari voor vandaag 's middags. Ik wilde daar even over denken omdat ik had gelezen dat 's middags niet de beste tijd was. Toen ik een half uurtje later terugkwam, kwam zij ineens met de mogelijkheid van een nightsafari dezelfde dag van 14.00 tot 23.00 uur voor onegeveer hetzelfde geld (inclusief diner). Ik besloot dat te doen. Ik moest haasje repje naar mijn uiotgekozen nachtaccomodatie: mijn tentje opzetten: snel een douche en ik werd opgehaald. Daarna nog een stel opgehaald en onderweg naar (dacht ik) Krugerpark. In de haast had ik alles niet goed gelezen bleek achteraf. De safari ging naar een prive gebied niet net buiten het Krugerpark. Maar desondanks werd het een onvergetelijke ervaring. Ik heb niet zoveel tijd dus maak het kort. Nadat we nog bij daglicht o.a. veel impala's, buffels en een groepje van 6 olifanten hadden gezien (heel leuk van maar enkele tientallen meters afstand), werd het donker. De chauffeur had aan het begin van de tocht al sporen van een luipaard gezien en bleef daar kennelijk naar op zoek. Van de zog. Big 5 (olifant, buffel, leeuw, neushoorn en luipaard) is de luipaard het moeilijkst te ontdekken. Na enige tijd - voor mijn gevoel willekeurig rondrijden - was hij daar ineens: het luipaard en dat niet alleen hij was ook niet bezig een stekelvarken aan te vallen. Wij konden heel dicht bijkomen een het luipaard trok zich -buiten enig verstoord opkijken - ook helemaal niets van ons aan. Hij bleef een tijdje om het stekelvarken heen draaien en ineens was het: hap, hij had de keel van het stekelvarken doorgebeten. Hij was zelf ook niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. Hij begon eerst de verschillende stekels die in zijn lijf staken eruit te trekken en zijn bloedige wonden af te likken. Daarna sleepte hij het dode stekelvarken een stuk mee naar een andere plek en daar begon hij aan zijn maaltijd. Dat alles ander toeziend oog van de koplampen en schijnwerpers van inmiddels twee auto's. Zoals jullie zullen begrijpen heb ik heel wat foto's geschoten, maar in hoeverre zij geslaagd zijn weet ik nog niet. De omstandigheden waren niet bepaald ideaal.
Het was ieder geval zo'n bijzondere ervaring dat zelfs de gids/chauffeur en begeleidster (die voorop een stoel op de motorkap de schijnwerper bedient) helemaal euforisch waren en er niet over uitgepraat raakten dat ze zoiets nog nooit gezien hadden.
Inmiddels ben ik in een backpackershostel in Nelspruit. Daar ontmoette ik een Nederlands stel (Jolanda en Gerben) die mij uitnodigde om mee te gaan op een driedaagse toer met een gehuurde auto door het Krugerpark. Ik heb besloten dat te doen. Mijn fiets kan hier in het backpackershostel achterblijven (kriebel, kriebel, maar het zal wel goed gaan).

  • 04 Mei 2009 - 06:51

    Esther:

    Goedemorgen Gerd,
    De felicitaties vanuit my home town Amsterdam.
    Geen taart maar een digitale kus via het website.
    Fijne dag gewenst!
    Geloof dat je het prima naar je zin hebt daar...
    We volgen je verhalen via het web...
    Groetjes uit de Veestal

  • 04 Mei 2009 - 07:15

    An & Piet:

    hoi Gerd
    ten eertse is dit pas het eerste mailtje dat ik lees de rest is waarchijnlijk door mijn spamprg.er uit gehaald %#(t. maar lees ze nog we onlne ;-)
    Nou zo te lezen heb je het naar je zin en nog ee boel dieren gezien in het echt en los lopend ( ben en beetje JALOERS )
    maar vanaf nu VOLG ik het .
    Hoop dat je nog veel avonturen beleefd en mooi foto's schiet .
    groetjes and keep your bike on the road ;-)

  • 05 Mei 2009 - 08:02

    André:

    kijk, dit zijn de verhalen waar ik op zit te wachten.prachtig man, dat je dit mag meemaken. leuk dat je drie dagen het krugerpark ingaat. veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Van Johannesburg naar Kaapstad

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Spierpijn

06 Juni 2009

Eindbestemming

04 Juni 2009

Geen hoop

02 Juni 2009

Walvissen?

01 Juni 2009

Rustig aan naar Kaapstad
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 93645

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: