5000 km - geen lekke band en toen 4 in 5 km - Reisverslag uit Murgon, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu 5000 km - geen lekke band en toen 4 in 5 km - Reisverslag uit Murgon, Australië van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

5000 km - geen lekke band en toen 4 in 5 km

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

24 Mei 2005 | Australië, Murgon

Gisteren had ik een mooie rit uitgezet, maar het was wel een vrij lange (120 km, waarvan 60 km dirt road) en er waren geen uitwijkmogelijkheden. Dat heb ik geweten. De eerste 40 km - met een lange klim van 5 km - gingen goed. Daarna kwam ik op het onverharde gedeelte. Na enkele kilometers waren zo deze onverharde weg aan het verbeteren. Dat bestond eruit dat ze een laag klei-achtige zand met steenslag op de weg strooiden en er met een wals overheen gingen. Daarna kwam er een tankauto, waarmee de weg goed nat gemaakt werd. Dat heb ik geweten. Na twee slippartijen (zonder schade) besloot ik maar te gaan lopen. Toen ik daar voorbij was en weer normaal kon fietsen kreeg ik mijn eerste lekke band van deze reis. Omdat het een dag met een vrij strakke planning was, maar gauw mijn reserveband erop gelegd. Plakken zou ik wel op de camping doen. Kort daarna weer een lekke band. Eigen schuld in mijn haast had ik vergeten de buitenband te controleren. Weer het hele zaakje van mijn fiets halen en deze keer zat er niks anders op dan plakken. De binnenkant van de buitenband goed nagekeken niets gevonden. In de buitenkant van de buitenband zaten na 5000 km natuurlijk de nodige sneetjes. Goed nagekeken. In twee sneetjes bleek een stukje ijzerdraad te zitten, dat ik er met mijn tang uit moest trekken. Verder wat kleine stukjes steen uit sneetjes gehaald en alles leek in orde. Leek, want korte tijd later weer een lekke band. Deze keer het lek opgezocht terwijl de buitenband nog op zijn plaats zat, zodat ik op de buitenband aan kon geven waar het lek zat. De buitenband heel goed nagezocht: vanbinnen en vanbuiten. Echt niets meer te vinden. Velg nagekeken: niets te vinden. Het enige wat ik kan bedenken dat er bij het opleggen en steentje in de buitenband was blijven zitten. Dus heel goed opletten bij het opleggen van de banden en het oppompen. Desondanks na korte tijd: weer een lekke band. De moraal was langzamerhand beneden niveau nul gezakt. Weer op de buitenband een merkteken geplaatst waar het lek zat en het zat vlak bij het andere merkteken. Er moest dus iets in de buitenband zitten. Alle sneetjes in de buurt van de merktekens met mijn mes groter gemaakt en heel diep uitgepeurd. Uit een van de sneetjes kwam uiteindelijk een stukje glas naar boven. De boosdoener!
Mijn eerste 5000 km heb ik de voordelen van buitenbanden met een kevlar-laag ondervonden. De laatste 5 km de nadelen. Als er toch iets scherps doordringd in de kevlar-laag, is het een hell of a job om het te vinden.
Het gevolg van een en ander was natuurlijk dat mijn krappe dagschema in het honderd liep. Om half zes begon het donker te worden en zou ik nog 30 km moeten fietsen, waarvan de helft op de dirt road. Ik zag dan ook geen andere optie, dan mijn tent opzetten langs de kant van de weg. Het kwam natuurlijk ook net zo uit dat ik door mijn etensvoorraad heen was. De supermarkt in Kilcoy (waar ik afgelopen nacht had doorgebracht) was op zondag niet open (normaal zijn ze dat wel). Ik had nog enkele meuslibars, een halve zak pinda's, drie boterhammen en een halve pot pindakaas. Gelukkig had ik nog wel 3 blikjes bier.
Gerd

• 24 Mei 2005 - 08:43

Jettie:

Bij het lijstje recente berichten staat nog net onderaan een bericht met de titel....komt zonneschijn. Hopelijk geldt dat hier ook na deze pechdagen. Groet, Jettie

• 24 Mei 2005 - 14:30

Jack:

Oh, nog 3 blikjes bier, wat zeur je dan? :)

Ik ben blij dat ik hier gewoon de Subte of de bus kan pakken, of anders een (oud barrel van een) taxi voor weinig Pesos, want zoveel lekke banden, dat zou mij te veel worden!
    Suerte!

• 24 Mei 2005 - 14:52

Arnold:

Jonge, jonge! Respect voor deze hele onderneming. Ik kijk nu pas op je site, maar zal je nu blijven volgen. Heel veel succes Gerd, en blijf vooral heel! Groet, Arnold

• 29 Mei 2005 - 09:32

Piet K:

nou na 500 km valt dat eigenlijk wel mee .
    Dus toch een goede keus die kevlar buiten banden.
    en wat dat eten betrefd net wat JACK al typte je had toch nog wat te drinken.
    maar als je weer een krap schema opzet dan maar iets meer te eten mee ( en drinken niet vergeten).