Heel Bratislava op skates! - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Heel Bratislava op skates! - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Heel Bratislava op skates!

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

25 Mei 2008 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Ja, wat moet je zondagmorgen om 9 uur in een uitgestorven Bratislava. Je ziet een internet-cafe en duikt er dus maar in. Ik hoop dat de stad straks wat meer gaat leven. Als mijn Slowaaks mij niet in de steek laat, gaan om een uur of 10/11 de meeste cafees en in ieder geval een deel van de winkels open.
Gisteren was een hele mooie fietsdag. Het begon met ongeveer 50 kilometer over een heel stille asfaltweg die zich slingert een weg baande door landbouwgronden en gronden. Daarna kwam ik een op dijk langs een stuk gekanaliseerde Donau dat eindigde bij een stuwdam. Tot slot de laatste 40 kilometer op een mooie geasfalteerde (maar wel taboe voor auto's en motoren) dijk langs een groot stuwmeer. Gezien alle natuur die vernield is met de aanleg van dit stuwmeer, mag je het eigenlijk niet mooi vinden. Maar het was het toch wel. Het leek een soort Markerwaarddijk als je je voorstelt dat de Markerwaard wel zou zijn ingepolderd. Aan de ene kant reed je vlak langs het water en aan de andere kant keek je neer op groen landschap van landbouwgronden en bossen met af en toe een dorpje er tussendoor.
Naar mate Bratislava dichterbij kwam, werd het echter steeds drukker. Niet alleen met fietsers, maar ook meer en meer met skaters. Skaten is kennelijk een echte hype in Bratislava en wat wil je dan op een mooie zonnige zaterdagmiddag. Gelukkig had ik stevig doorgefietst en was het nog vrij vroeg in de middag, zodat de meeste skaters de stad uitgingen. Skaters hebben namelijk een groot nadeel, ze nemen in de breedte dubbel zoveel ruimte in als een fiets - zelfs mijn volbeladen fiets - en dat maakt passeren moeilijk.
Nu nog dagje rondstruinen in Bratislava en dan morgen de laatste fietsdag: nog een kilometer of zeventig naar Wenen.

Gerd

N.B. De stand aan gebroken spaken is inmiddels 9, maar tenzij er hele rare dingen gebeuren, ga ik geen reparaties meer uitvoeren.

• 25 Mei 2008 - 16:51

Jettie:

Ik kan er niet helemaal bij dat je zomaar 9 spaken kunt missen en toch door kunt fietsen - maar gelukkig kan dat...veel plezier in Bratislava, Wenen en het fietsen tussendoor. Ik hoop dat je vrijdag weer komt bridgen...met Lieke was ik laatste...Groet, Jettie

• 27 Mei 2008 - 13:52

Gerd:

Met 9 spaken doorfietsen zou denk ik ook niet echt lukken. Maar ik heb er reeds 7 vervangen, dus ik mis er op dit moment 2. Daardoor loopt het wiel lichtjes aan tegen de rem, maar ik heb geen zin in verder gesleutel. Overigens ben ik er a.s. vrijdag nog niet. Ik kom pas om 19.20 uur op schiphol aan.

• 02 Juni 2008 - 12:42

An Enpiet:

als of je nog geen water genoeg hebt gehad ;-)
    nu 2-6-08 net de post opgehaald , dus een beetje late reactie.
    maar beter laat dan nooit

gr aenp ;-)