Mayon - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Mayon - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Mayon

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

19 Februari 2007 | Filipijnen, Manilla

Ik ben thans zeg maar aan de voet van de Mayon. Dat is de beroemdste vulkaan van de Filippijnen, omdat hij alleen in het landschap staat en bovendien mooi symmetrisch kegelvormig is. Het is echter ook een van de actieve vulkanen. In juli afgelopen jaar was er nog een - vrij lichte - uitbarsting. Erger was dat bij de zware typhoon die begin december afgelopen jaar dit deel van het land trof, juist hier verreweg de meeste slachtoffers vielen. Dat kwam door grote aard- en lavaverschuivingen van de hellingen van de Mayon. Vanmorgen kwam ik nog langs een tentenkamp dat kennelijk nog steeds tot opvang van de overlevenden dient.
Een van de bezienwaardigheden hier is (was) een herdenkingsplaats van een grote vulkaanuitbarsting uit 1800-zoveel. Toen was een dorp door lava overstroomd, terwijl de inwoners dachten veiligheid gevonden te hebben in de kerk. Tevergeefs, de kerk werd ook grotendeels overspoeld door lava, maar de toren die boven de lava uit bleef steken, had men laten staan als herinneringsmonument. Toen ik daar vanmiddag naar toe wilde gaan bleek dat ook daar in december aardverschuivingen hadden plaatsgevonden. Er was een groot stuk land overspoeld door lavamodder, terwijl er nog van enkele gebouwen een deel boven de modder uitstak. Ik was zo onder de indruk dat ik heb vergeten te kijken (vragen) of het oude kerkje ook verwoest was. Misschien ga ik morgen nog even kijken, want dan kom ik er toch weer langs.
Het is nu de volgende dag en ik ben vanmorgen nog even wezen kijken. Nadat ik het overspoelde terrein was overgestoken, bleek dat het oude kerktorentje er toch nog staat.
Gerd

  • 19 Februari 2007 - 10:34

    André:

    hoi, ik kan je berichten alleen op mijn werk lezen. Leuke verhalen. Ja, mijn kamer is erg mooi geworden en alles wat ik in jouw kamer had gestald, is er ondertussen ook weer uit. dus als je terug komt, is alles weer bij het oude. Nu is er een logé in huis, ze slaapt op de kamer van Noor en blijft ongeveer 10 dagen. Ik denk dus niet dat je haar te zien krijgt. een duits meisje, ze wil auditie doen op de dansacademie in de theaterschool. wel leuk even iemand anders in huis te hebben.
    Liefs van André

  • 26 Februari 2007 - 14:21

    Piet K:

    zolang die vulkaan maar niet uitbarst als je er bent (liever helemaal niet natuurlijk) want anders moet je erg hard gaan fietsen gerd :-).
    die modderstromen komen in veel van die landen voor komt door het kappen van bomen .
    maar ja iedereen wiliets verdienen dus vertel het ze maar .
    gr aenp :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Eilandhoppen op de Filippijnen

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2007

Foto's

28 Februari 2007

Het zit erop

27 Februari 2007

toch in Manila

24 Februari 2007

Rustdag of niet?

22 Februari 2007

Gokje
Gerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 93558

Voorgaande reizen:

26 Juni 2013 - 26 Juli 2013

IJsland 2013

11 Mei 2012 - 09 Juni 2012

Schotland met de Wereldfietser

25 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Van Kristiansand naar Trondheim

07 Augustus 2010 - 11 September 2010

Canadian Rockies en Ketlle Valley Railway

18 April 2009 - 12 Juni 2009

Van Johannesburg naar Kaapstad

01 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Langs de Donau van Boekarest naar Wenen

21 Januari 2007 - 01 Maart 2007

Eilandhoppen op de Filippijnen

12 Maart 2006 - 20 April 2006

Van Houston naar San Diego

18 Maart 2005 - 16 Juni 2005

3 maanden fietsen in Australië

Landen bezocht: