Mayon - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu Mayon - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Gerd Caarls - WaarBenJij.nu

Mayon

Door: Gerd

Blijf op de hoogte en volg Gerd

19 Februari 2007 | Filipijnen, Manilla

Ik ben thans zeg maar aan de voet van de Mayon. Dat is de beroemdste vulkaan van de Filippijnen, omdat hij alleen in het landschap staat en bovendien mooi symmetrisch kegelvormig is. Het is echter ook een van de actieve vulkanen. In juli afgelopen jaar was er nog een - vrij lichte - uitbarsting. Erger was dat bij de zware typhoon die begin december afgelopen jaar dit deel van het land trof, juist hier verreweg de meeste slachtoffers vielen. Dat kwam door grote aard- en lavaverschuivingen van de hellingen van de Mayon. Vanmorgen kwam ik nog langs een tentenkamp dat kennelijk nog steeds tot opvang van de overlevenden dient.
Een van de bezienwaardigheden hier is (was) een herdenkingsplaats van een grote vulkaanuitbarsting uit 1800-zoveel. Toen was een dorp door lava overstroomd, terwijl de inwoners dachten veiligheid gevonden te hebben in de kerk. Tevergeefs, de kerk werd ook grotendeels overspoeld door lava, maar de toren die boven de lava uit bleef steken, had men laten staan als herinneringsmonument. Toen ik daar vanmiddag naar toe wilde gaan bleek dat ook daar in december aardverschuivingen hadden plaatsgevonden. Er was een groot stuk land overspoeld door lavamodder, terwijl er nog van enkele gebouwen een deel boven de modder uitstak. Ik was zo onder de indruk dat ik heb vergeten te kijken (vragen) of het oude kerkje ook verwoest was. Misschien ga ik morgen nog even kijken, want dan kom ik er toch weer langs.
Het is nu de volgende dag en ik ben vanmorgen nog even wezen kijken. Nadat ik het overspoelde terrein was overgestoken, bleek dat het oude kerktorentje er toch nog staat.
Gerd

• 19 Februari 2007 - 10:34

André:

hoi, ik kan je berichten alleen op mijn werk lezen. Leuke verhalen. Ja, mijn kamer is erg mooi geworden en alles wat ik in jouw kamer had gestald, is er ondertussen ook weer uit. dus als je terug komt, is alles weer bij het oude. Nu is er een logé in huis, ze slaapt op de kamer van Noor en blijft ongeveer 10 dagen. Ik denk dus niet dat je haar te zien krijgt. een duits meisje, ze wil auditie doen op de dansacademie in de theaterschool. wel leuk even iemand anders in huis te hebben.
    Liefs van André

• 26 Februari 2007 - 14:21

Piet K:

zolang die vulkaan maar niet uitbarst als je er bent (liever helemaal niet natuurlijk) want anders moet je erg hard gaan fietsen gerd :-).
    die modderstromen komen in veel van die landen voor komt door het kappen van bomen .
    maar ja iedereen wiliets verdienen dus vertel het ze maar .
    gr aenp :-)